مدارس علوم و معارف اسلامی وابسته به حوزه علمیه قم ازجمله ابتکارات ارزشمند ارتباط حوزه علمیه با آموزش و پرورش است و عبارتند از مدارس معارفی که توسط ستاد مدارس علوم و معارف اسلامی وابسته به حوزه تاسیس و راه اندازی می شوند و اولین گروه این مدارس در سال تحصیلی 98-99 آغاز بکار خواهند نمود.
چیستی مدارس وابسته به حوزه
بر مبنای مصوبه جلسه 794 مورخ 1388/6/3 شورای عالی آموزش و پرورش اساسنامه مدارس وابسته به دستگاه های دولتی وسایر نهاد های عمومی به تصویب رسید.
به موجب تبصره یک ماده 2 فصل دوم اساسنامه مذکور و به استناد مفاد مصوبه جلسه677 مورخ 1381/6/7 مرکز مدیریت حوزه علمیه قم همجون سازمان تبلیغات اسلامی و مدرسه عالی شهید مطهری اقدام به تاسیس مدارس معارف وابسته به حوزه نموده است.
در سال جاری مدارس وابسته به حوزه در مناطق 2و4و5و16تهران و شهرستان تربت حیدریه پروانه تاسیس گرفته و در حال راه اندازی است.
اهداف و ماموریت ها
الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا . «احزاب 33»
كسانى كه پيامهاى خدا را مىرسانند و از او مىترسند و از هيچ كس جز او نمىترسند، خدا براى حسابكردن اعمالشان كافى است.
در زمان غیبت امام عصر حضرت حجت ابن الحسن المهدی (عج) پاسداری از حریم دین و دیانت رسالتی بس سنگین و با اهمیت است که بر دوش علما، مجتهدین ، فقها و راس آنها ولی امر مسلمین (ولی فقیه) گذاشته شده است.
انجام فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر ، الگوسازی برای زندگی توحیدی و ارزش مدار ، حضور در کنار مردم در صحنه اجتماع و سنگر های مستحکم مساجد ، امر قضاوت ، مشاوره، وکالت ، ازدواج مسلمانان ، تحکیم مبانی فکری جوانان و نوجوانان و پاسخگویی به شبهات آنان ، تبلیغ و ترویج مبانی دینی در سطح اجتماع و ... از وظایف خطیری است که علاوه بر روحانیت انقلابی و دغدغه مند بر عهده تک تک افراد متدین و انقلابی بوده و تربیت شاگرد در مدارس وابسته به حوزه از این منظر بسیار با اهمیت جلوه می کند.
لذا با عنایت به مراتب فوق مدارس علوم و معارف اسلامی وابسته به حوزه در واقع کار سربازگیری برای جامعه عدل مهدوی و تربیت نیروی کارآمد برای حضور در صحنه انقلاب اسلامی را عهده دار می باشند.
در این مدارس دانش آموز با حضور در محیط مقدس و برانگیزاننده حوزه های علمیه از زلال قرآن و عترت بهره برده و از بزرگان علم و اخلاق الگو می گیرند. آنان با استفاده از محتوای غنی دروس رسمی رشته علوم و معارف اسلامی از سایر برنامه های آموزشی ، علمی ، تربیتی، بصیرتی و مهارتی حوزه های علمیه به معرفت می رسند.
در پایان تحصیلات دوره دوم متوسطه دانش آموختگان مدارس وابسته به حوزه در صورت تمایل می توانند در حوزه علمیه ادامه تحصیل دهند یا وارد دانشگاه یا شغل شوند.
به امید آن که در هر شهر و منطقه کشور حداقل یک دبیرستان دخترانه و یک دبیرستان پسرانه وابسته به حوزه های علمیه تاسیس شود.
(( اللَّهُمَّ وَفِّقْنِا لِمَا تُحِبُّ وَتَرْضَى ))
مدارس علوم و معارف اسلامی هدی وابسته به جامعهالزهرا(س) از جمله ابتکارات ارزشمند و نمونه های موفق ارتباط حوزه علمیه و آموزش و پرورش است که در ادامه با تاریخجه ، اهداف، جشم انداز و شیوه ثبت نام و ارتباط با این مجتمع بر اساس آنچه در سایت مجتمع درج شده آشنا می شوید.
تاریحچه مجتمع
** قَل اِنّ هُدَی الله هُو الهُدی **سورهی مبارکهی بقره-۱۲۰
پیامبرگرامی اسلام -صلی الله علیه وآله- می فرمایند:
هرکس بخشی از دانش را فرابگیرد تا برای خشنودی خدا آن را به مردم بیاموزد،خداوند پاداش هفتاد پیامبر را به او عطا میکند.(روضه الواعظین ص 12)
در جهان کنونی، در میدان پر تنش جنگ نرم و عرصهی تلاش مداوم دشمن در هدف قراردادن تمامی اقشار جامعه به ویژه دانش آموزان، بهرهگیری آموزش و پرورش از نهادهای همسو همانند حوزهی علمیه تأثیر بسزایی در دستیابی به اهداف بلندِ تعلیم و تربیت در نظام اسلامی دارد.
یکی از نمونههای موفق این تعامل، تأسیس مدارس علوم و معارف اسلامی هدی وابسته به جامعهالزهرا(س) ازسال ۱۳۶۸شمسی، بر اساس رأی صادره در چهارصد و هشتاد و ششمین جلسهی شورای عالی آموزش و پرورش-مورخ 1/3/68-، (واحد قم 1368، کرمان 1371، بوانات 1372، کهنوج1374، رفسنجان 1387) و در پی آن راهاندازی مجتمع آموزشی_تربیتی غیردولتی هدی از سال۱۳۸۶شمسی میباشد..
اهداف
این مجموعه برای نهادینهسازی فرهنگ ناب و انسان ساز محمدی-صلی الله علیه و آله وسلم- در سایهی فضای معنوی و الهامبخش حوزه ،کار خود را آغاز نموده و با برخورداری از امکانات و توشهی غنی اساتید و فرهیختگان، بحمدالله گامهای مؤثری در زمینهسازی و قوامبخشی تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش کشور برداشته است وهمواره در طول سال های فعالیت خویش،حضور دانشپژوهانی را درک نموده که استعدادهای فطریشان را در راه تربیت دینی و تقویت اعتقادی و التزام به ارزشهای انقلاب اسلامی صرف کردهاند.
مجتمع آموزشی_ تربیتی هدی بربنیادِ باورهای دینی و آموزه های قرآنی، هدف خلقت و کمال انسان در نظام آفرینش را، قرب الهی و رسیدن به حیات طیبه میداند.
برنامه ها
مجتمع آموزشی-تربیتی هدی بربنیادِ باورهای دینی و آموزه های قرآنی، هدف خلقت و کمال انسان در نظام آفرینش را، قرب الهی و رسیدن به حیات طیبه میداند و برای رسیدن به این هدف، برنامههای زیر را دنبال کرده است:
ایجاد زمینه ی لازم برای خودشناسی و خداشناسی
تزکیه و تهذیب نفس و رشد فضایل و مکارم اخلاقی
تبیین ارزشها و مبانی جمهوری اسلامی و ولایت فقیه
پرورش روحیهی پاسداری از استقلال فراگیر کشور
کوشش در جهت ارتقای کیفی سطح دانش، بینش و مهارت دانشآموزان
پرورش روحیهی اعتمادبهنفس و خودباوری
تقویت روحیهی تحقیق،تعقل،تفکر،نقد و ابتکار
پرورش روحیهی مسئولیتپذیری و مشارکت اجتماعی
فراهم آوردن زمینههای لازم به منظور نقشآفرینی و حضور مؤثر اجتماعی در آینده
ارتقای سلامت و تقویت روحیهی نشاط و شادابی در همکاران و دانش آموزان
تقویت قوای جسمی و روحی با بهره مندی از ابزار ورزش و تربیت بدنی
چشم انداز
چشمانداز مجتمع آموزشی- تربیتی هدی در افق 1404
با توکّل برقدرتِ بیپایان و لطفِ فراوان پروردگار و درپرتو ایمان و تلاش خالصانه، مدبّرانه و منظّم همکاران و آموزگاران توانمند، در مسیر تحقّق آرمانهای انقلاب اسلامی، در چشمانداز 1404:
مجتمع آموزشی- تربیتی هدی مرکزی است با جایگاه ممتاز علمی، تربیتی، پژوهشی، خلّاقیتی و فنآوری در کشور، با هویّت اسلامی و انقلابی، الهامبخش در نظام آموزش و پرورش کشور و با تعامل سازنده و مؤثّر با دیگر آموزشگاهها.
این مجتمع، مورد اعتماد خانوادههایی است که بر تربیت اسلامی صحیح فرزندان خود، افزون بر رشد علمی و تخصّصی آنان، اهتمام ویژه دارند و خواستار تربیت درست آنان برای داشتن حیات طیّبه و رسیدن به جایگاه «زن تراز انقلاب اسلامی» هستند.
دانشآموختگان این مجتمع، به عنوان سرمایههای اجتماعی نظام، افزون بر برخورداری از دانش پیشرفته و توانایی در تولید علم و فن آوری ، مهارتهای لازم برای راهبری ِخانوادهی مطلوب اسلامی را نیز کسب کردهاند وتعهّد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و افتخار به ایرانی بودن، از ویژگیهای دانش آموختگان این مرکز در طول سالهای جهاد مستمر علمیشان خواهد بود.
اهداف کیفی مجتمع هدی در سند چشمانداز
1. آموزشگاههای مجتمع هدی
- برخوردار از نیروی انسانی متعهّد، متخصّص، روزآمد، پویا، کارآمد، اثربخش و خلاق که از منظر تواناییهای تربیتی و آشنایی با اهداف مجتمع و جامعهْالزّهراء – سلام الله علیها- در تراز این مکان مقدّس باشند.
- وابستگی و پیوستگی به جامعهْالزّهراء –سلام الله علیها- و درک جایگاه این ویژگی خاص، در رفتار و عملکرد کارکنان و دانشآموزان تجلّی یافته باشد.
- فضا و عوامل محیطی و امکانات علمی-آموزشی آموزشگاهها،مطلوب باشند.
- تجهیزات و امکانات آموزشی و پژوهشی پیوسته به روز شوند.
- بهرهوری از هر جهت در آموزشگاهها نهادینه شده باشد.
- ارتقای سطح کیفی علمی و اجرایی آموزگاران، دبیران و کارکنان، همواره در دستور کار باشد.
- حضور فعّال و گسترده در مجامع علمی و فرهنگی، تعامل با نهادهای علمی، اجتماعی و فرهنگی کشور، جزو امور جاری مدارس باشد.
- فضای مجازی در آموزشگاهها همپای کوششهای آموزشی و پرورشی گسترش یابد
2. کارکنان، آموزگاران و دبیران مجتمع هدی
- همواره برای رشد معنوی و کسب کمالات اخلاقی و رسیدن به فرزانگی میکوشند.
- پیوسته بر تواناییهای علمی و مهارتی خود میافزایند.
- به نهادینهسازی معرفت دینی دانشآموزان و افزایش بینش فرهنگی آنان میپردازند.
- همگام با آموزشهای لازم، به سلامت جسم و روح دانشآموزان میاندیشند.
- دانشآموزانی با منشِ پژوهشگری، علمجویی، معرفتیابی و نقشپذیری اجتماعی میپرورانند.
3. دانشآموزان مجتمع هدی
الف. زمینهی اعتقادی
- خدا را می شناسد و او را دوست دارد.
- به اوامر و نواهی الهی پایبند است.
- قرآن را برنامهی کامل و منشور رستگاری در زندگی خود میداند.
- میکوشد آموزههای والای قرآن کریم را در زندگی بهکار بندد.
- با زندگی انبیا و معصومان-علیهم السلام- آشنا است و رفتار آنان را الگو قرار میدهد.
- تولّی و تبرّی از اصول عملی و مهم زندگی او است.
- میکوشد مؤمن و پرهیزگار باشد و توجه به آخرت را اولویت زندگی خود میداند.
ب. زمینهی اخلاق فردی
- ارزشهای اخلاقی در او نهادینه شده است؛ از جمله: تکلیفگرایی، مسئولیتپذیری، کرامت نفس، امانتداری، خودباوری، وقتشناسی، نظم، ایثارگری، حقیقتجویی و داوری منصفانه، نشاط و پویایی،پاکدامنی، امیدواری، بلندهمتی، آزادمنشی، خردورزی.
- خواستار و جویای تعالی مستمر معنوی و عملی است.
- آگاهانه، خردمندانه، مسئولانه و داوطلبانه، فرآیند زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی خود را، براساس آموزههای اسلامی برمیگزیند و برای دستیابی به توانایی گرهگشایی از مشکلات و عمل به آموختهها میکوشد.
ج. زمینهی اخلاق اجتماعی
- ارزش و جایگاه خانواده برای او روشن است و اصل احترام به اعضای خانواده، به ویژه والدین از مهمترین اولویتهای رفتاری اوست.
- به دیگران احترام میگذارد و به رعایت حقوق آنان پایبند است.
- پایبند به قانون است و به منافع ومصالح فردی و اجتماعی توجهِ ویژه دارد.
- در فعالیتهای اجتماعی، آگاهانه و با علاقهمندی شرکت میکند.
- نسبت به دیگران خیرخواه است و خیرخواهانه آنان را از انجام کارهای نادرست نهی میکند.
- در برخورد با اندیشههای دیگران با بزرگ منشی و سعهی صدر برخورد میکند.
- در برابر افکار وارداتی و تبلیغات دروغین، هوشیار است و به سادگی تحت تأثیر قرار نمیگیرد؛ بلکه میکوشد بر بنیاد آموزههای قرآنی، اندیشههای برتر را برگزیند.
د. زمینهی آگاهیهای سیاسی
- به نظام مقدس جمهوری اسلامی اعتقاد کامل دارد.
- به ولایت فقیه پایبند است.
- استقلالطلب و آزادیخواه است.
- در مسائل ایران و جهان بینش و بصیرت سیاسی دارد.
- در برابر مستضعفان جهان خود را مسئول میداند و ستمگری، سلطهگری و سلطهپذیری را نفی میکند.
- دشمنشناس و دشمنستیز است.
- در برابر مسائل کشور و ایفای نقش در عرصههای سیاسی خود را مسئول میداند.
ه. زمینهی علمی و مهارتی
- محتوای سودمندو هدایتگرِ کتابهای درسی را در می یابد و خود را در حوزهی دانش توانمند میسازد.
- برای پرورش، افزایش و نهادینهسازی عقلانیت،همزمان با فراگیری آموزشهای رسمی، به پژوهشهای سودمنددر حوزههای علمی-تربیتی میپردازد.
- در زمینهی دانشهای قرآنی، روخوانی، روان خوانی، تجوید، حفظ و تفسیر در طول دورههای تحصیلی و متناسب با آن آموزشهای لازم را می بیند و توانایی خوبی دارد.
- احکام مورد نیاز را متناسب با ویژگیهای سنّی خود میآموزد و در زندگی به کار میبرد.
- به مطالعهی کتابهای غیر درسی مفید علاقهمند است و زمانی از روز را به آن اختصاص میدهد.
- روش درست و اصولی پژوهش را میداند و حاصلِ پژوهشهای خود راعرضه می کند.
- تواناییهای خود را میشناسد و برای شکوفا شدن آنها تلاش میکند.
- قدرت تحلیل و نقد منصفانه را داراست.
- به فراگیری زبان و ادبِ فارسی گرایش دارد و توانِ خود را در گفتن و نوشتن به زبانِ فارسی پیوسته بالا میبرد.
-برای کسب شایستگیهای حرفهای و مهارتی وهنری می کوشد و با رعایتِ چارچوبهای دینی، به نقشپذیریِ اجتماعی و کارآفرینی میاندیشد.
-دانش آموزِ هدی تاپایانِ تحصیلاتِ دبیرستان، دانشِ کافی برای مادری نمونه شدن را به دست می آوَرَد..
روش ثبت نام
*لطفا قبل از تکمیل فرم به نکات زیر توجه فرمایید:
• لطفا قبل از شروع پیشثبتنام حتما دفترچهی راهنما را مطالعه فرمایید.
• پیش ثبت نام اینترنتی به منزلهی ثبتنام قطعی دانشآموز نمیباشد.
• ثبت نام قطعی پس از شرکت و کسب امتیاز لازم در آزمون کتبی و مصاحبه انجام میپذیرد.
• حتما قسمتهای ستارهدار را تکمیل فرمایید.
• لطفا نسبت به تهیهی فایل عکس(با حجاب کامل) ،آخرین کارنامه و صفحهی اول شناسنامهی دانش آموز به صورت (فایل JPG با دقت ۳۰۰DPI )اقدام فرمایید.
• زمان، مکان و مواد آزمون از طریق درگاه اطلاع رسانی هدی اعلام خواهد شد.
• زمان اختصاص داده شده برای ارزیابی حضوری تغییر نمییابد و عدم مراجعه در وقت مقرر به منزلهی انصراف تلقي مي گردد.
• لطفا اصل مدارک را در مرحلهی ارزیابی حضوری، جهت برابری با مدارک ارسالی به همراه داشته باشید. در صورت عدمِ برابری مدارک با اصل آن، ادامهی مراحل جذب امکانپذیر نخواهد بود .
• دانشآموز باید به همراه مادر در ارزیابی حضوری شرکت نماید.
• برای پرداخت وجه پیش ثبت نام باید کارت شتاب با رمز دوم داشته باشید.
• وجه خرید کارت اعتباری، مبلغ 200000 ریال میباشد.
*شرایط عمومی داوطلبان آزمون ورودی:
پایبندی به ارزشهای دینی و انقلاب اسلامی
دارا بودن معدل بالای ۱۸درنیمسال اول و بهدستآوردن معدل بالای ۱۹ درنیمسال دوم
*داوطلبانی که در مشترک دبیرستانهای دورهی دوم پیش ثبت نام کنند، در صورت کسب حدنصاب نمره از آزمون کتبی، وقت ارزیابی حضوری برای دبیرستان علوم و معارف اسلامی هدیبرای ایشان تعیین میشود. در صورتی که نمرهی حد نصاب را در آزمون کتبی کسب نکنند، وقت ارزیابی حضوری برای دبیرستان غیردولتی دورهی دوم هدی برای ایشان تعیین میشود.
جهت آشنایی بیشتر با مدیریت ، کارشناسان ، بخشی از افتخارات و مشاهده امکانات مجتمع به سایت مجتمع مراجعه فرمایید
پشتیبانی ثبتنام اینترنتی:32112128
دبیرستان علوم و معارف اسلامی: ۳۲۱۱۲۱۵۰
ساعات پاسخگویی: ساعت 8 تا 12 شنبه تا چهارشنبه
نشانی پایگاه اینترنتی: www.hodaschools.ir
یکی دیگر از انواع مدارس معارف مدارس معارف مدارس غیر دولتی می باشد که در قالب مدارس عیر انتفاعی مطابق با قوانین و ضوابط آموزش و پرورش راه اندازی گردیده است .
که در میان مدارس معارف تعدادی از مدارس معارف مدارس غیر انتفاعی است همچون :
1.
2.
3.
5.
مدارس علوم و معارف اسلامی شهید مطهری وابسته به مدرسه عالی شهید مطهری و از جمله ابتکارات ارزشمند آیت الله امامی کاشانی است که از نمونه های موفق ارتباط مدرسه عالی شهید مطهری و آموزش و پرورش است که در ادامه با تاریخجه ، اهداف و راه های ارتباط با این مدارس بر اساس آنچه در سایت وابسته به مدرسه عالی درج شده آشنا می شوید.
تاریخچه
با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره)، لزوم تحول اساسی در نظام تعلیم و تربیت برای نیل به آرمان های انقلاب بیش از پیش احساس شد، تا در سایه ی تحقق یک نظام آموزشی منسجم، نیروهای مؤمن متخصص و کارآمد در عرصه های فکری و فرهنگی تربیت شوند و با درک مقتضیات زمان، وظیفه تداوم این انقلاب بزرگ را بر دوش گرفته، به تولید اندیشه دینی و جریان سازی فکری و اعتقادی در جامعه بپردازند. براین اساس مدرسه عالی شهید مطهری(ره) در سال1362 پیشنهاد تأسیس رشته علوم و معارف اسلامی را در مقطع متوسطه ارائه کرد تا با بهره گیری از محتوای تربیتی و آموزشی حوزه های علمیه و در قالب نظام آموزش و پرورش و در سایه تربیت دینی به آموزش نسل جوان پرداخته و نیروهای مورد نیاز فکری کشور را به گونه ای پرورش دهند تا بتوانند در آینده وظیفه سنگین «تبیین وتبلیغ حکیمانه دین»1 را بر عهده گیرند و کلام نورانی امام راحل (ره) را که فرمودند: « شما خواهر ها و برادر ها که در این مدرسه هستید، برنامه هاتان را آن طور تنظیم کنید که از بین شما مطهری ها ویا یک مطهری پیدا شود.»2 محقق سازند.
اهداف مدارس شهید مطهری
(با عنایت به " اهداف کلی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران" و" اهداف دوره متوسطه" مصوب شورای عالی آموزش و پرورش1 به عنوان اسناد بالادستی، اهداف رشته علوم و معارف اسلامی به شرح ذیل بیان می گردد.)
کمال انسان در نظام تعلیم تربیت اسلامی رسیدن به قرب الهی است . برای نیل به این منظور رشته علوم ومعارف اسلامی با هدف زمینه سازی تربیت افراد اسلام شناس و آگاه به مسائل ومقتضیات زمان تأ سیس گردید که دست یابی به آن درگرو تحقق اهداف زیر می باشد.
الف : اهداف اعتقادی
ب : اهداف اخلاقی
پ : اهداف علمی و آموزشی
ت : اهداف فرهنگی
ث : اهداف اجتماعی
ج: اهداف سیاسی
برنامه های مدارس شهید مطهری
1- ارزیابی دانشآموزان در تمام زمینهها از طریق سیستم جامع امتیازدهی مدرسه
2- برگزاری اردوهای شبمانی یا اردوهای یکروزه و چندروزه در کنار دبیران به منظور ایجاد و تحکیم روابط صمیمانه میان دانشآموزان و دبیران
3- قرار دادن صفحهای در دفتر دبیران در رابطه با تکالیف (ثبت تکالیف، اختصاص دادن امتیاز به تکالیف و انجام همان روز تکالیف)
4- پرسش مستمر به صورت شفاهی و کتبی
5- نصب برنامه کلی امتحانات در برد آموزش و برد کلاسها به منظور جلوگیری از تداخل امتحانات طول ترم
6- ارائه شیوهنامه طراحی استاندارد امتحانات به دبیران، پیش از شروع آزمونها
7- تدریس مفهومی و تمرین و تکرار مطالب
8- برگزاری جلسه تحلیل آزمون در پیشدانشگاهی و تحلیل المپیاد و سنجش در سایر پایهها و بررسی نقاط ضعف دانشآموزان بلافاصله پس از امتحان توسط دبیر مربوطه
9- درخواست از دبیران در اولین شورای دبیران برای آموزش روش مطالعه درس خود در کلاس
10- برنامهریزی برای مواجهه مرحلهای با دانشآموز پس از هر بیقانونی (به ترتیب: غفلت؛ تذکر شفاهی، مشاوره با مشاور کلاس، مشاوره با مسئول مشاوره، معاون انضباطی، معاون آموزشی، مدیریت و ... مراحل مواجهه هستند[2])
11- امکان خروج دانشآموز از کلاس تنها در موارد ضروری و آن هم با اخذ نامه کتبی از واحد مربوطه و هماهنگی قبلی با آموزش و دبیر
12- دریافت یک طرح درس از هر دبیر در ابتدای سال تحصیلی پس از برگزاری جلسات آموزشی در این باره و ارائه نمونبرگ به دبیران
13- اجرای طرح درسها توسط دبیران در گروههای آموزشی ویژه هر درس و با حضور سرگروه آموزشی
14- برگزاری جلسات همفکری در شوراهای عمومی پایه و جلسات گروههای آموزشی به منظور تنوعبخشی به شیوههای آموزشی و ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزشی و توسعه منابع انسانی
15- برگزاری آزمونهای تشریحی و تستی با هدف تقویت حافظه بلندمدت و افزایش یادگیری مفهومی، آمادگی المپیاد، تشویق به شرکت در المپیاد ادبی و المپیاد تخصصی معارف به منظور کسب رتبه برتر در کنکور و برخورداری از تحصیلات در سطوح بالا در رشتههای مهم و مورد نیاز جامعه به ویژه رشتههای اختصاصی معارف اسلامی
ارتباط و تماس
آدرس : تهران ، میدان بهارستان ، مدرسه عالی شهید مطهری
تلفن : 33909930
--------------------------------------------
1. .مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، انتشارات مدرسه، تهران، 1387، صص26-46
2. همه این موارد به جهت پرهیز از اخراج است.
رشته علوم و معارف اسلامی در کنار رشته ریاضی، تجربی، انسانی یکی از رشته های شاخه نظری است و همانطور که در دبیرستان های دولتی رشته های ریاضی ، تجربی ، انسانی داریم رشته علوم و معارف اسلامی هم در صورت رسیدن به حد نصاب در مدارس دولتی قابل راه اندازی است کما اینکه در تبصره 1 مصوبه جلسه 677 تاریخ 1381/6/7 شماره ابلاغ 120/2554/8 تاریخ 1381/06/10 صراحتا به تاسیس این دبیرستان ها به صورت دولتی اشاره شده است :
مصوبه جلسه 677
1.دبیرستان های علوم و معارف اسلامی با رعایت این مصوبه و با استفاده از قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی( مصوب مجلس شورای اسلامی ) با اساسنامه دبیرستان های وابسته به سایر وزارتخانه ها ، سازمان ها و مراکز غیر وابسته به آموزش و پرورش ( مصوب شورای عالی آموزش و پرورش) تاسیس می شوند.
*تبصره 1. در شهرستان هایی که دبیرستان علوم و معارف اسلامی ( اعم از دولتی ، وابسته و غیردولتی )دایر نمی باشد ادارات کل آموزش و پرورش استان ها می توانند نسبت به تاسیس این دبیرستان ها به صورت دولتی اقدام نمایند ؛ در این صورت اداره کل آموزش و پرورش استان به عنوان موسس تلقی شده و از شمول شرایط مندرج دربند2 مستثنا می باشد و لازم است برای اخذ مجوز ، در خواست تاسیس را با ذکر دلایل توجیهی ، قابلیت ها و توانمندی های استان جهت طرح در کمیته موضوع بند 4 این مصوبه به دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش ارسال نمایند.
*تبصره 2. پذیرش دانش آموزان برای پایه اول از طریق برگزاری آزمون با تعیین معدل یا برگزاری مصاحبه یا تلفیقی از آنها صورت می گیرد و چنانچه پذیرش دانش آموزان از پایه دوم صورت پذیرد ، این پذیر ش از طریق رتبه فضلی با در نظر گرفتن معدل سالیانه پایه اول و معدل رشته علوم و معارف اسلامی ( مندرج در فرم یک هدایت تحصیلی) آنان صورت می پذیرد.ضوابط موضوع این مصوبه و چگونگی تکمیل ظرفیت پایه های دوم و سوم ( در صورت وجود ظرفیت ) توسط وزارت آموزش و پرورش مشخص و اعلام خواهد شد .
2.موسس یا حداقل یکی از موسسین دبیرستان های علوم و معارف اسلامی ، علاوه بر ضوابط مربوط ( حسب مورد) باید دارای مدرک تحصیلی حداقل سطح سه حوزوی یا دارای مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط با علوم و معارف اسلامی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باشد یا از علمای شناخته شده با گواهی مدیریت حوزه علمیه قم باشد.
* 3 . مدیر اینگونه دبیرستان ها، علاوه بر ضوابط مربوط باید دارای مدرک تحصیلی حداقل سطح 3 حوزه یا دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط با علوم و معا رف اسلامی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باشد یا از علمای شناخته شده با گواهی مدیریت حوزه علمیه قم باشد. صدور ابلاغ مدیریت این قبیل دبیرستان ها منوط به تایید موضوع بند 4 خواهد بود . ابلاغ مدیریت مدارس دولتی برای مدت 4 سال صادر می شود .
1.دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و در غیاب وی معاون دبیر کل (رئیس کمیته)
تبصره1. تصمیمات کمیته با رای موافق حداقل دو سوم اعضا معتبر بوده و قابل اجرا می باشد.
تبصره 2 . مجوز تاسیس دبیرستان علوم و معارف اسلامی غیر دولتی توسط شورای نظارت آموزش و پرورش صادر خواهد شد.
مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی و از جمله ابتکارات ارزشمند و نمونه های موفق ارتباط سازمان تبلیغات و آموزش و پرورش است که در ادامه با تاریخجه ، سازمان مدارس صدرا ، اهداف، ، مامریت ها و راه های ارتباط با سازمان مدارس صدرا بر اساس آنچه در سایت این سازمان درج شده آشنا می شوید.
تاریخـچـه سازمان مدارس صدرا
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی « ره »درسال 1357 به منظور نیل به اهداف و آرمانهای انقلاب، برنامهریزیها و اقداماتی درعرصه های مختلف کشور به اجراء گذاشته شد . افراد، گروهها و نهادهای وفادار به انقلاب اسلامی، فعالیتهای گستردهای را در عرصههای مختلف به ویژه درعرصه های متنوع فرهنگی آغاز کردند. یکی از اقدامات و تدابیر اساسی در این زمینه، تأسیس مدارس علوم و معارف اسلامی بود.
در سال 1362 اولین مدرسه علوم و معارف اسلامی به همت مسئولان مدرسه عالی شهید مطهری تأسیس شد و 9 ماه پس از آن در خرداد 1363 اساسنامه ی دبیرستان های علوم و معارف اسلامی در سیصد و چهل و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید که نخستین سند رسمی برای ایجاد رشتهای به نام علوم و معارف اسلامی در دوره ی متوسطه بود. تصویب این اساسنامه پایه ای برای توسعهی دیگر مدارس علوم و معارف اسلامی در کشور شد .
از دیگر مراکز تعلیم و تربیت که در این مسیر گام برداشت، « مؤسسهی جامعه الزهرای» قم است که از سال 1368 به تأسیس مدارسی با عنوان مدارس علوم و معارف اسلامی هدی اقدام نمود و بدین ترتیب تاسیس مدارس غیرانتفاعی علوم و معارف اسلامی، در سراسر کشور رواج یافت.
سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این راستا مصمم به تاسیس « مدارس علوم و معارف اسلامی »شد تا اینکه شورای عالی وزارت آموزش و پرورش درششصد و هفتاد و هفتمین جلسهی خود در تاریخ 7/6/1381 نحوهی تأسیس دبیرستانهای علوم و معارف اسلامی صدرا را مصوب نمود و بدین ترتیب «مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا»تأسیس شدند. مجوز مذکور عام و به نام سازمان تبلیغات اسلامی، با نمایندگی حجت الاسلام و المسلمین جناب دکترخاموشی، ریاست مکرم سازمان تبلیغات اسلامی می باشد.
معرفی سازمان مدارس علوم و معارف اسلامي
در راستاي منويات مقام معظم رهبري (مد ظله العالي) مبني بر ترويج انديشه تابناك اسلام در همه ي زمينه هاي مورد نظر و اينكه تبليغ همه جانبه ي دين، تلاش گسترده ي انسان هاي مجرب را مي طلبد، سازمان تبليغات اسلامي با رويكرد جديد خود در جهت تحقق فرمايشات معظم له و با هدف تربيت فرهيختگان و پژوهشگران اسلام شناس و كادر سازي در عرصه فرهنگ ديني جامعه، اقدام به راه اندازي مدارس علوم و معارف اسلامي نمود، صدور مجوز تأسيس مدارس علوم و معارف اسلامي در ششصد و هفتاد و هشتمين نشست شوراي عالي آموزش و پرورش در تاریخ 02/08/1381 به تصويب رسيد.
مجوز مذكور عام و به نام سازمان تبليغات اسلامي به نمايندگي حقوقي سازمان تبليغات اسلامي صادر شده است.
طبق مجوز مذكور سازمان تبليغات اسلامي مي تواند با هماهنگي آموزش و پرورش مناطق مختلف كشور، در صورتي كه كه پتانسيل ها و امكانات آموزشي و تربيتي جهت تأسيس مدارس علوم و معارف اسلامي وجود داشته باشد، اقدام به راه اندازي مدارس معارف نماید.
بدین منظور سازمان مدارس معارف اسلامي، به عنوان بخشي از مجموعه سازمان تبليغات اسلامي جهت ارتقاء سطح علمي، تربيتي و فرهنگي دانش آموزان، فعاليت ها و برنامه هاي گوناگوني را انجام مي دهد تا اهداف مدارس علوم و معارف اسلامي به نحو شايسته تأمين گردد.
اهداف مدارس صدرا
دبیرستانهای علوم و معارف اسلامی صدرا علاوهبر اهداف مصوب دوره آموزش متوسطه کشور، در جهت تحقق اهداف زیر فعالیت میکنند:
مأموریتهای ذاتی مدارس صدرا
مدارس صدرا مأموریتهای عام و خاص متعددی را دنبال میکند که در این میان دو مأموریت ذاتی ذیل جزو اصلیترین و اولویتدارترین آنهاست؛
الف) شناسایی و جذب دانشآموزان مستعد و علاقمند به معارف اهلبیت علیهمالسلام به منظور تربیت دانشآموختگانی متدین، آراسته به فضایل اخلاقی، ولایتمدار، پیشتاز در صحنههای دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی و پیشرو در عرصههای علوم انسانی و معارف اسلامی.
ب) برنامهریزی و زمینهسازی مؤثر برای ادامهتحصیل دانشآموختگان در حوزههای علمیه و دانشگاهها و ایجاد علاقه و توانایی در آنها جهت برعهده گرفتن نقشی فعال و ممتاز در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، به ویژه در سه عرصه تبلیغ دین، ساماندهی فرهنگ عمومی و تحولآفرینی در علوم انسانی.
برنامهها و فعالیتهای مدارس و سازمان، معطوف به زمینهسازی برای ظهور حضرت صاحبالزمان (عجلا... تعالی فرجه الشریف) و احیای تمدن اسلامی و راهبرد تربیتی آن، تکیه بر مبانی و اصول تعلیم و تربیت اسلامی است و اهداف آن از طریق ارتقای متوازان کمی و کیفی مدارس تحت پوشش محقق خواهد شد إنشاءا...
برنامه های آینده سازمان مدارس صدرا
برنامههای کوتاهمدت
برنامههای بلندمدت
تألیف و تدوین
- تدوین و تألیف کتب اخلاق دوره اول متوسطه (سه پایه)
- بستهی کامل آموزش مجازی کتب تخصصی رشته
- بستهی کامل آموزش مجازی رشته علوم و معارف اسلامی
- تألیف و تدوین کتب و جزوات کمکآموزشی دورههای تحصیلی
محصولات، تولیدات و فرآوردههای تربیتی، آموزشی و فرهنگی
- قرآن
- اعتقادات
- مسائل مرتبط با انقلاب
- تقویت بنیه تربیتی
- هماهنگی با مدرسه
- کمک به فرزندان
- تقویت بنیه علمی
- تصحیح وتقویت نگاه تربیتی
- تقویت بنیه انقلابی
فناوری اطلاعات و ارتباطات
- وبسایت تخصصي مدارس صدرا
- وبسایت تخصصی
- تبدیل سایت سازمان به عنوان مرجع تخصصی و محوری رشته معارف
- تهیه امکانات لازم آموزش مجازی جهت رشد دینی وتربیتی دانشآموزان
تماس با ما
آدرس : تهران ، خيابان فلسطین - کوچه حجت دوست - پلاک ۴۷ - طبقه دوم
تلفن : ۸۸۹۸۸۴۱۲ / ۸۸۹۸۸۴۱۳ / ۸۸۹۸۸۴۱۴ / ۸۸۹۸۸۴۱۵
فاكس : ۸۸۳۹۶۰۷۳
وب سایت : imso.ir
پست الکترونیکی: info@imso.ir
مدارس علوم و معارف اسلامی سراسر کشور در دو جدول (پسرانه و دخترانه) به تفکیک استان ها و شهرستان ها